DU ÄGER KONSTEN
Fiktivt case

Kund:
Moderna Museet

Brief:
Visa att Sveriges befolkning är delägare i Moderna Museets samling.
Moderna Museet är mitt favoritmuseum i Stockholm. Delvis tack vare dess samling av modern och samtida konst – en av Europas främsta (enligt de själva). Men det som fastnat hos mig är faktumet att all konst i samlingen delvis ägs av mig. Moderna Museet är statligt ägt och verkar i uppdrag av Sveriges befolkning. Så de förvaltar bara den konst som jag (läs: vi) redan äger! Även om man kanske ska ta den här tolkningen av ägandeskap med en nypa salt så tycker jag fortfarande det är fett najs!! Jag älskar att äga konst ju.

Och med detta i bakhuvudet tog jag fram kampanjen “Du äger konsten.”
I Moderna Museets samling finns 140 000 verk. Alla ägda av Sveriges befolkning och förvaltade av Moderna Museet. Med “Du äger konsten.” får museet en chans att öppna upp deras samling och låta oss ta del av det som vi redan äger. Samtidigt får fler reda på att Moderna Museet faktiskt har ett uppdrag gentemot oss skattebetalare – att samla och ställa ut vår gemensamt ägda konstskatt.

I kampanjen har man valt ut 9 konstverk från samlingen av välkända konstnärer. I en utomhuskampanj visar museet dessa verk tillsammans med information om verken och samlingen. Man har även med godkännande av upphovsrättsinnehavare till verken låtit trycka upp kopior i upplagor om 40. Dessa kopior placeras ut på olika tunnelbanestationer i Stockholm i reklampaneler längs trapporna, för att låta resenärer plocka med sig en kopia hem. Alla verk är i originalstorlek eller nerskalade, tryckt på fint fotopapper för att förenkla inramningen. Alla kopior är självklart helt gratis. Originalen äger vi ju redan.

Ett nytt sätt för oss att ta del av vår gemensamma konstskatt.